Poniżej opisana została procedura aktywacji konta studenckiego, funkcjonowanie 'starych' i 'nowych' haseł, zmiana hasła i odzyskanie dostępu do konta po zapomnieniu hasła.
Jakiś czas temu podczas logowania do systemów informatycznych PRz zaczęliśmy korzystać z nowej usługi uwierzytelniania użytkowników – Active Directory (AD). Ponieważ technicznie nie ma możliwości przepisania starych haseł do AD (nowego systemu) – po zaimportowaniu danych do AD pole na hasło było puste. Dlatego też prosimy użytkowników o wykonanie aktywacji konta. Aktywacja konta oznacza po prostu przypisanie hasła do konta w AD. Jest to proces jednorazowy i niekoniecznie związany ze zmianą hasła.
AKTYWACJA KONTA
Aby wykonać aktywację, należy wejść na stronę https://reset.prz.edu.pl i wypełnić formularz, podając SWÓJ uczelniany adres mailowy (z końcówką @stud.prz.edu.pl) i obecne hasło (w polu Aktualne hasło w USK) oraz zatwierdzić przyciskiem Aktywuj konto w AD:
• jeśli obecne hasło spełnia wymagania podane poniżej formularza – proces aktywacji jest zakończony;
• NIE JEST WYMAGANA ZMIANA HASŁA (użytkownik cały czas będzie posługiwał się tym samym hasłem).
Jeśli obecne hasło NIE spełnia wymagań podanych poniżej formularza – po kliknięciu przycisku Aktywuj konto w AD pojawi się formularz do ustawienia nowego hasła:
• hasło musi spełniać podane poniżej formularza wymagania;
• prosimy o przemyślenie sobie nowego hasła, uważne wpisywanie i zapamiętanie go;
• nowe hasło należy wprowadzić w formularzu dwa razy i ponownie zatwierdzić przyciskiem Aktywuj konto w AD;
• jeśli dane zostały wprowadzone poprawnie – konto jest aktywne, a użytkownik od tej pory POSIADA DWA HASŁA – STARE I NOWE.
Cała powyższa procedura aktywacji konta przedstawiona jest w instrukcji.
‘STARE’ I ‘NOWE’ HASŁA
• Aż do odwołania istnieje możliwość posługiwania się dwoma hasłami (jeśli są różne), starym i nowym – w systemach, w których działało stare hasło, tzn. konta pocztowe, USOS, APD, platforma e-learningowa Moodle.
• W eduroam od 11.01.2016. działa tylko nowe hasło.
• Także w systemie Elektronicznego Obiegu Dokumentów https://eod.prz.edu.pl działa tylko nowe hasło i tak można przetestować poprawność aktywacji konta w AD.
Dla sprawniejszego funkcjonowania systemu zalecamy korzystanie już tylko z nowych haseł we wszystkich systemach.
ZAPOMNIANE HASŁO
Użytkownik, który zapomniał hasło (dotyczy zarówno starych, jak i nowych haseł) zgłasza się osobiście do Biblioteki PRz, z ważną legitymacją lub dowodem osobistym, po wygenerowanie następnego hasła (otrzymuje je w kopercie). Jeżeli zapomniane zostało stare hasło – od tego czasu używa wyłącznie NOWEGO HASŁA.
SAMODZIELNA ZMIANA HASŁA
Na stronie https://reset.prz.edu.pl znajduje się link 'zmiana hasła w Active Directory' – można tam samodzielnie zmienić hasło, ale dopiero po wcześniejszej aktywacji konta (opisanej wyżej). Samodzielna zmiana hasła dotyczy wyłącznie NOWYCH HASEŁ (stare hasło nie ulegnie w ten sposób zmianie) i zakłada znajomość obecnego nowego hasła.